loading...
oligen
oligen بازدید : 38 چهارشنبه 15 بهمن 1399 نظرات (0)

مواد غذایی موثر در جوانسازی پوست

چه غذاهایی در جوانسازی پوست بیشترین تاثیر را دارد؟

جوانسازی پوست یکی از موضوعات بسیار پرطرفدار افراد در همه جوامع است. جوانسازی پوست یک شبه اتفاق نمی افتد. با یک اقدام هم اتفاق نمی افتد. جوانسازی پوست با مجموعه ای از اقدامات مسیر می شود که باید همگی دست به دست هم دهند تا روند پیری پوست را کند کنند. در یک مطلب بسیار جامع و کامل درباره ۱۰ روش جوانسازی پوست صحبت کردیم. در این مطلب به یکی از آن ۱۰ مورد که درباره اهمیت تغذیه در جوانسازی پوست است، می پردازیم.

اثر تغذیه بر سلامت و جوانسازی پوست

معمولا گفته می شود پوست انعکاس دهنده سلامت بدن است. اثر تغذیه بر سلامت پوست همواره مورد توجه بسیاری از افراد بوده است. مواد موجود در رژیم های غذایی نظیر ویتامین ها، کارتنوئیدها، توکوفرول، فلاونوئیدها و بعضی از عصاره های گیاهی دارای خواصی آنتی اکسیدانی در پوست هستند که در صنعت داروسازی نیز چه در قالب محصولات مراقبت از پوست و یا به شکل مکمل های خوراکی بکار گرفته می شوند.

پیشگیری بهترین و موثرترین راه در مبارزه با عوامل ایجاد کننده پیری پوست صورت هستند. بهترین راه برای محافظت پوست در برابر رادیکال های آزاد که پیری را به همراه دارند داشتن سبک زندگی سالم است. این سبک زندگی سالم شامل محدود کردن کالری رژیم غذایی، مراقبت از بدن و ورزش کردن، دوری از استرس به همراه تغذیه متناسب با مصرف غذاهای غنی از آنتی اکسیدان است.

تغذیه در جوانسازی پوست

آنتی اکسیدانهایی نظیر کارتنوئیدها، توکوفرول، فلاونوئیدها، ویتامین هایی نظیر (A, C, D and E) و همچنین اسیدهای چرب امگا ۳ و بعضی از پروتئینها در سلامت پوست و زیبایی آن موثر هستند. در ادامه به توضیح بیشتر این مواد خواهیم پرداخت.

۱- ویتامین ث برای جوانسازی پوست

این ویتامین یکی از آنتی اکسیدان های مهم در رژیم غذایی است و سبزیجات و میوه های تازه منبع این ویتامین هستند. ویتامین ث می تواند هم به صورت خوراکی و هم موضعی فواید زیادی را برای پوست به دنبال داشته باشد. کمبود ویتامین ث منجر به اختلال در ساخت کلاژن پوست می شود. ویتامین ث در فرم موضعی در بسیاری از مصولات پوستی از قبیل روشن کننده ها، محصولات ضدپیری و محافظت از آفتاب استفاده می شود.

مواد غذایی موثر روی جوانسازی

۲- ویتامین ای و توکوفرول ها در جوانسازی پوست

ویتامین ای و مشتقات آن آنتی اکسیدان هایی هستند که اثرات تخریبی رادیکالهای آزاد بر پوست را کاهش می دهند و دارای اثرات حفاظتی بر روی کلاژن و چربی های پوست هستند. ویتامین ای در فرم موضعی سبب کاهش اثرات مخرب آفتاب بر پوست می گردد. ویتامین ث و ای اثرات یکدیگر را تقویت می کنند. منابع غنی این ویتامین عبارتند از سبزیجات، روغن های گیاهی مانند آفتابگردان، ذرت و سویا و بعضی از انواع گوشت.

جوانسازی پوست

۳- ویتامین آ و کارتینوئیدها

این مواد دارای آثرات حفاظتی در برابر نور و آنتی اکسیدانی هستند. بتاکاروتن یکی از اجزای مهم این خانواده است که به صورت رنگ طبیعی در مواد خوراکی نظیر هویچ، سیب زمینی شیرین، انبه و پاپایا موجود است. لیکوپن یکی دیگر از اعضای خانواده کارتینوئیدهاست که به صورت رنگدانه خوراکی در گوجه فرنگی و هندوانه موجود است. بتاکاروتن و لیکوپن اثرات مخرب اشعه فرابنفش بر پوست را کاهش می دهند هرچند قابل مقایسه با مواد ضدآفتاب نیستند. ویتامین آ از دیگر اجزای مهم برای بدن است و در رشد سلول ها نقش دارد و در موادی نظیر جگر، شیر، ماهی، تخم مرغ و پنیر موجود است. ویتامین آ و مشتقات آن در بسیاری از محصولات ضدچروک موجود است. نکته حائز اهمیت در مورد این مواد این است که مقدار مصرف این مواد باید با مشورت افراد متخصص صورت گیرد زیرا که در مقادیر بالا ممکن است با عوارض همراه باشد و همچنین در صورت باردار بودن حتما باید به پزشک خود را در مورد مصرف ویتامین آ و مشتقات آن آگاه کنید.

تغذیه در جوانسازی

۴- ویتامین دی معجزه ی جوانسازی پوست

ویتامین دی از مرگ سلولها در اثر اشعه خورشید جلوگیری می کند. ویتامین دی با اثرات ضد پیری بر روی پوست در پیش گیری از سرطانهای پوستی نیز نقش مهمی دارد. افرادی با پوست تیره، سن بالا، دارای اضافه وزن بیشتر در معرض کمبود این ویتامین قرار دارند. مصرف مقادیر بالای این ویتامین در طولانی مدت می تواند مسمومیت ایجاد کند.

۵- پلی فنول ها

این مواد دارای اثرات ضد پیری پوست هستند. در سبزیجات و میوه ها، غلات، شکلات، چای سبز و قهوه وجود دارند. دارای اثرات حفاظتی در برابر اشعه فرابنفش خورشید و میکروبها هستند. نحوه پخت می تواند اثر زیادی بر از بین رفتن این مواد داشته باشد. فلاونوئیدها یکی از اجزای مهم این خانواده است که در سیب و گیلاس به مقدار زیاد وجود دارد. کورکومین نیز اثرات آنتی اکسیدانی فراوان دارد که در مقادیر بالا در زردچوبه موجود است.

۶- اسیدهای چرب ضروری یا ویتامین اف

از جمله منابع این مواد ضروی می توان به ماهی، سبزیجات، روغن کانولا، روغن کنجد و دانه های آفتابگردان اشاره کرد که در سلامت پوست موثر هستند. این مواد به شکل مکملهای خوراکی نیز در داروخانه ها موجود هستند.

مواد غذایی موثر در جوانسازی

به طور کلی می توان گفت محدود کردن کالری دریافتی بدون وجود سوتغذیه روند پیری را به تاخیر می اندازد. و در نهایت خوردن فراوان میوه و سبزی تازه و اجتناب از رژیم های پرکربوهیدرات و چربی، پوستی سالمتر و شاداب تر را به دنبال خواهد داشت. علاوه بر داشتن رژیم غذایی مناسب، استفاده از مکمل های خوراکی حاوی مواد آنتی اکسیدان ذکر شده در بالا با مشورت پزشک یا داروساز و با در نظر گرفتن شرایط فرد می تواند در پیشگیری از پیری پوست موثر باشد.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 91
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 4
  • آی پی دیروز : 6
  • بازدید امروز : 6
  • باردید دیروز : 16
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 58
  • بازدید ماه : 243
  • بازدید سال : 3,079
  • بازدید کلی : 12,515