loading...
oligen
oligen بازدید : 41 چهارشنبه 15 بهمن 1399 نظرات (0)

مراقبت از پوست بدن

روتین مراقبت از پوست بدن چگونه است؟

تا کنون در مورد مراقبت از پوست صورت زیاد مطلب ارائه دادیم. اما مراقبت از پوست تنها به پوست صورت محدود نمی شود. مراقبت از پوست یعنی مراقبت از پوست تمامی قسمتهای بدن از جمله پاها و دستها. مراقبت از پوست بدن یکی از اصول اصلی و ضروری مراقبت کلی از پوست است. آرام آرام به فصل پاییز و زمستان نزدیک می شویم. از این رو به مراقبت از پوست بدن باید بیشتر از همیشه اهمیت دهید. مراقبت از پوست بدن اصولی دارد که در این مطلب نکته های کاربردی برای داشتن یک پوست سالم و بی نقص را بیان می کنیم.

مراحل روتین مراقبت از پوست بدن

پوست بدنتان را فراموش نکنید. پوست بزرگترین عضو بدن است که از تمامی اندامهای داخلی محافظت میکند. در این بخش هر کاری را که لازم است برای مراقبت از پوست بدن انجام دهید بیان می کنیم:

۱- شستشوی مناسب، اولین گام مراقبت از پوست بدن

در گذشته بیشتر مردم از صابون برای شستشوی بدن استفاده می کردند. استفاده از صابون به دلیل PH بالایی که دارد برای پوست مناسب نیست و به مرور مشکلاتی را برای پوست بوجود می آورد. مهمترین مشکلات ناشی از مصرف صابون در دراز مدت، خشکی پوست است. در سالهای اخیر شامپو بدن های متنوعی وارد بازار شده است. شامپو بدن PH تنظیم شده ای دارد و معمولا از شوینده های خیلی خشن و قوی در آنها استفاده نمی شود. افراد با پوست حساس می توانند از شوینده های صورت استفاده کنند که فاقد مواد شیمیایی و پارابن است.

پوست بدن

امروزه شامپو بدن های متنوعی در مدل های مختلف اسانس و بافت برای انواع پوست در بازار موجود است. افرادی که پوست حساس دارند، بهتر است از شامپوهای بدون اسانس استفاده کنند. افرادی که پوست خشک دارند، خوب است از شامپو بدن کرمی استفاده کنند.

مزایای شامپو بدن نسبت به صابون به شرح زیر است:

  • داشتن PH متناسب با پوست
  • داشتن ترکیبات مرطوب کننده پوست

در شامپو بدن از ترکیبات مرطوب کننده استفاده می شود بطوریکه پس از مصرف، پوست دیگر خشک نمی شود. ترکیبات مرطوب کننده گاهی شامل ترکیبات شیمیایی مرطوب کننده مانن هیالورونیک اسید و اوره و گاهی شامل روغن های گیاهی طبیعی می باشد که اثر نرم کنندگی بر روی پوست دارد.

شامپو بدن

۲- اکسفولیت پوست بدن

پوست بدن نیز مانند پوست صورت، انباشته از سلولهای مرده می شود. از این رو هر از گاهی نیاز به لایه برداری دارد. لایه برداری سلولهای مرده و آسیب دیده را از سطح پوست می زداید و پوست را وادار می کند که سلولهای جدید بسازد. سلولهای جدید سلولهای تازه و جوان و سالم خواهند بود.

لایه برداری از سلولهای پوست بدن معمولا با محصولات اکسفولیت یا همان اسکراب انجام می شود. اسکراب کرمی است که در آن دانه‌های ریز وجود دارد؛ این دانه‌ها باعث پاکسازی پوست می‌شوند. دانه‌های اسکراب گاهی از جنس پلی اتیلن و گاهی نیز طبیعی است. در اسکراب‌های طبیعی از پوست خرد شده طبیعی گردو یا هسته میوه‌ها برای پاکسازی پوست استفاده می‌کنند.

اسکراب وظیفه پاکسازی پوست را برعهده دارند. دانه‌های موجود در اسکراب حاوی مواد مغذی و آبرسان پوست است که برای پوست مفید بوده و در طول مدت استفاده، پوست را تغذیه می‌کند. نکته مهمی که استفاده از اسکراب به‌خصوص اسکراب طبیعی توجه شود این است که دانه‌های اسکراب نباید زبر و خشن باشد، دانه‌های اسکراب باید نرم و لطیف بوده و هیچ خراشی بر روی پوست ایجاد نکند.

پاکسازی پوست بدن

-روش استفاده از اسکراب

قبل از استفاده از اسکراب ابتدا باید پوست را مرطوب کنید. سپس به مقدار کافی کرم حاوی دانه (اسکراب) را بر روی پوست بدن بگذارید و با نوک انگشتان، به مدت ۳ دقیقه ماساژ دهید و بعد این مدت آبکشی کنید.

-زمان مناسب برای استفاده از اسکراب

بهترین زمان استفاده از آن، انتهای حمام است. در انتهای استحمام و در زمان آبکشی اسکراب را بر روی پوست خود بزنید. در انتهای زمان حمام، منافذ پوست باز است و بهترین زمان برای لایه‌برداری ملایم و از بین بردن سلول‌های مرده سطح پوست است. افرادی که پوست خشکی دارند، هر ۱۰ روز یکبار یا دو هفته یکبار می‌توانند از انواع اسکراب  استفاده کنند. افراد با پوست چرب حداقل هفته‌ای یکبار و حداکثر هفته‌ای دوبار مجاز به استفاده از اسکراب هستند.

۳- استفاده از لوسیون بدن ضروری ترین گام مراقبت از پوست بدن

ما غالباً از پوست بدن غافل می شویم و تمام توجه خود را به صورت خود معطوف می کنیم. اینجاست که ما اشتباه می کنیم. پوست بدن به اندازه صورت لطیف نیست اما به مراقبت خوبی نیز نیاز دارد. شما ممکن است از بهترین لوسیون بدن استفاده کنید اما اگر نمی دانید چگونه از لوسیون بدن به طور موثر برای بهترین نتیجه استفاده کنید ، اتلاف پول است. موارد مختلفی وجود دارد که باید هنگام استفاده از لوسیون بدن به آنها توجه کنیم.

-مزایای استفاده از لوسیون بدن

استفاده منظم از لوسیون بدن، پوست را مرطوب نگه می دارد و از خشکی آن جلوگیری می کند. نواحی ناهموار و زبر مانند زانو ، آرنج و سایر قسمت ها را نرم می کند. با استفاده از لوسیون بدن می توانید به راحتی از شر خشکی پوست خلاص شوید. لوسیون بدن معمولا حاوی اسانس های مطلوبی است که حداقل تا یک روز پوست را خوشبو نگه می دارد.

مراقبت از پوست

-چگونه لوسیون بدن انتخاب کنیم؟

ابتدا نوع پوست خود را بشناسید و بهترین لوسیون را برای نوع پوست بدن خود انتخاب کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. پوست های مختلف به انواع مختلف لوسیون نیاز دارند. همچنین مواد موجود در لوسیون را بررسی کنید. در لوسیون بدن به دنبال ترکیبات مرطوب کننده مانند هیالورونیک اسید یا اوره یا روغن های طبیعی آبرسان مانند روغن همیشه بهار باشید.

لوسیون بدن

-چه زمانی از لوسیون بدن استفاده کنیم؟

بهتر است هنگامی که پوست مرطوب است از لوسیون بدن استفاده کنید که به حل شدن ترکیبات لوسیون کمک می کند. بهترین زمان برای این کار بعد از حمام است. زمانی که هنوز پوست بدن کامل خشک نشده است. به این ترتیب تمام مواد تشکیل دهنده لوسیون به روش بهتری نفوذ می کنند. استفاده از کرم روی پوست خشک تمام فواید لوسیون را تأمین نمی کند.

ضمنا پوست گرم جذب بهتری از لوسیون دارد.

۳- محافظت از پوست بدن در برابر آفتاب

پوست بدن نیز مانند پوست صورت باید از آفتاب محافظت شود. محافظت از آفتاب برای پوست بدن، فقط به مصرف ضدآفتاب محدود نمی شود. محافظت از آفتاب باید همه جانبه باشد. در اینجا راهکارهایی خلاصه برای محافظت پوست بدن از آفتاب ارائه می شود. لازم ب ذکر است این راهکارها برای افرادیست که پوست بدنشان بیرون از منزل در معرض آفتاب قرار میگیرد. در کشور ما به دلیل پوشش کامل مشکلات محافظت پوست بدن از آفتاب را نداریم.

لوسیون ضد آفتاب بدن

  • هر روز هنگام بیرون رفتن از منزل از کرم ضد آفتاب استفاده کنید ، حتی اگر ابری باشد.
  • حداقل ۱۵ تا ۳۰ دقیقه قبل از بیرون رفتن ضدآفتاب بزنید.
  • ضد آفتاب بدن با طیف گسترده ای را انتخاب کنید که از اشعه UVA و UVB محافظت کند.
  • هر دو ساعت یکبار ضد آفتاب بدنتان را تمدید کنید.
  • در ساعات بین ۱۱ صبح تا ۳ بعدازظهر در روزهای تابستان در آفتاب مستقیم نباشید.
  • تا جایی که امکان دارد در سایه راه بروید و در معرض نور خورشید بطور مستقیم نباشید. حتی اگر ضدآفتاب زده باشید.
  • در روزهایی که شدت تابش نور خورشید شدید است، از لباسهای پوشیده استفاده کنید.

۸ نکته طلایی برای مراقبت از پوست بدن

علاوه بر ۴ موردی که برای مراقبت از پوست بدن بیان شد، برخی رفتارها و عادت هایی وجود دارد که به داشتن پوست بدن سالم کمک میکند. در اینجا به برخی از مهمترین نکته هایی که جزو مراحل اصلی مراقبت از پوست بدن محسوب نمی شوند ولی در داشتن پوست سالم بسیار تاثیرگذار است اشاره میکنیم.

۱- دوش بگیرید

وقتی عرق میکنید، در سریعترین زمان ممکن عرق را از پوست بدنتان بزدایید. مثلا بعد زا یک روز گرم تابستانی یا بعد از باشگاه و ورزش کردن، حتما سریع دوش بگیرید و عرق را از پوست بدنتان پاک کنید. عرق بدن حاوی ترکیباتی است که علاوه بر بوی نامناسب، به پوست آسیب می رساند.

۲- درست شیو کنید

شیو کردن روشهای مختلفی دارد. هر کدام از روشهای شیو کردن را که انتخاب کنید، منجر به زدودن یک لایه سطحی از پوست بدن می شود. این لایه برداری پوست را نازک و حساس می کند. از این رو مراقبت از پوست و استفاده از لوسیون بدن بعد از هر اپیلاسیون ضروری است.

۳- عطرها را بزدایید

اگر زیاد از عطر و اسپری بدن و بادی اسپلش و … استفاده می کنید، سعی کنید در پایان روز آنها را از پوست خود پاک کنید. اسانسها برای پوست ایجاد حساسیت میکنند. از این رو باید هر چه زودتر از روی پوست پاک شوند.

خوشبو کننده پوست بدن

۴- استخر کلر

اگر اهل شنا کردن و استخر رفتن بطور منظم هستید، فراموش نکنید که کلر برای پوست بدن به شدت آسیب زننده است. بعد از بیرون آمدن از استخر حتما سریع دوش بگیرید و کلر را بطور کامل از روی پوستتان پاک کنید. کلر به شدت پوست را خشک میکند مخصوصا اگر بطور مداوم با پوست برخورد داشته باشد.

۵- درمان قبل از مراقبت

اگر دچاز ناراحتی پوستی در پوست بدنتان هستید، درمان آن را پشت گوش نیندازید. خیلی سریع به فکر درمان باشید. سپس به کارهای مراقبتی بپردازید. درمان واجب تر از مراقبت عمومی است. مثلا اگر از مشکل آکنه در پشت، بازو یا باسن رنج می برید، حتما آن را درمان کنید سپس از لوسیون بدن استفاده کنید.

۶- رطوبت اتاق

در زمانهایی که هوا خشک است، مخصوصا در زمستان که سیستم گرمایش اتاق هوای خانه را خشک می کند، از دستگاه بخور برای رطوبت رسانی به هوای اتاق استفاده کنید. می توانید یک قابلمه آب بر روی سیستم گرمایش خانه بگذارید تا آب آن به تدریج تبخیر شود و هوای خانه را مرطوب کنید. هوای مرطوب در طراوت و سلامت پوست بسیار موثر است.

رطوبت پوست بدن

۷- خاراندن شدید ممنوع

اگر به هر دلیلی پوست شما دچار خارش شد، با ناخنهای تیز پوست بدن را نخارانید. این کار سبب خراشیده شدن پوست و آسیب می شود. محل خراشهای سطحی جای مناسبی برای تمرکز میکروبها و ایجاد عفونت است.

۸- آب داغ ممنوع

در هنگام استحمام، از آب داغ استفاده نکنید. آب داغ پوست بدن را به شدت خشک می کند. وقتی دوش میگیرید، از آب ولرم یا گرم استفاده کنید. آب خیلی سرد یا آب خیلی داغ پوست را خشک میکند.

مراقبت از پوست بدن در قسمتهای زمخت

برخی از قسمتهای بدن مانند زانو و آرنج پوست زمخت و کلفتی دارد. در اکثر مواقع این بخش از پوست بدن، دچار تیرگی نیز می شود. به این مناطق از پوست بدن دقت بیشتری کنید و قوانین مراقبت از پوست بدن را در این مناطق بطور ویژه ای اعمال کنید. مهمترین کارهای برای مراقبت از پوست زمخت بدن، شستشوی مناسب، لایه برداری و استفاده از مرطوب کننده است.

لوسیون پوست بدن

استفاده از ماسکهای طبیعی برای مراقبت از پوست بدن

استفاده از روش های درمانی خانگی یکی از بهترین و مقرون به صرفه ترین راه های داشتن پوست بی عیب است. می توانید ماهی دو الی ۳ بار از ماسکهای طبیعی برای مراقبت از پوست بدن استفاده کنید. از آنجا که می توانید بیشتر مواد تشکیل دهنده ماسک های طبیعی خانگی را در آشپزخانه خود بیابید ، می توانید براحتی ماسک های طبیعی برای پوست بدن سالم تهیه کنید. در اینجا چند ماسک طبیعی خانگی ساده برای مراقبت از پوست بدن را معرفی می کنیم:

۱- سیب زمینی خام

سیب زمینی خام یک روشن کننده پوست عالی است. سیب زمینی را خوب له کرده و به روی قسمتهای تیره پوست بدن خود بمالید و بعد از چند دقیقه با آب ولرم بشویید. استفاده منظم از ماسک سیب زمینی پوست بدنتان را نرم و درخشان می کند.

۲- عسل و دارچین

افرادی که از آکنه بدن رنج می برند باید از ماسک خانگی ساخته شده با عسل و دارچین استفاده کنند. این ماسک به کاهش آکنه فعال کمک می کند.

۳- آبرسانی به نام آلووراء

آلوورا یک رطوبت رسان عالی برای پوست است. می توانید آلوورای طبیعی خریداری کنید. آنها را حلقه کنید و روی پوست بمالید. زیرا یک مرطوب کننده عالی برای پوست خشک مستعد آکنه است.

 

ژل آلورا برای بدن

۴- معجزه زردچوبه

زردچوبه خواص آنتی اکسیدانی ، ضدعفونی کننده و روشن کنندگی پوست دارد. استفاده از خمیر زردچوبه به از بین بردن لکه ها کمک می کند. می توانید به آن چند قطره لیمو نیز اضافه کنید. لیمو سرشار از ویتامین C و آنتی اکسیدان است ، و آن را به یکی دیگر از مواد روشن کننده پوست عالی تبدیل می کند.

۵- آب گوجه فرنگی

گوجه فرنگی به کوچک شدن منافذ پوست بدن کمک می کند. آب گوجه فرنگی را با چند قطره لیمو مخلوط کرده و روی پوست خود بمالید. پس از ۱۵ دقیقه با آب ولرم بشویید. استفاده منظم از این بهترین نتیجه را به شما می دهد. گوجه فرنگی همچنین به کاهش جوش های سرسیاه کمک می کند. ناحیه مستعد جوش سرسیاه خود را با برش های گوجه فرنگی ماساژ دهید تا با جوش های سرسیاه مقابله کنید.

۶- جادوی شیر و عسل

عسل و شیر می توانند با به وجود آوردن درخشش بی عیب و نقصی که هر زن به دنبال آن است شگفتی ایجاد کند. شیر به جلوگیری از آکنه کمک کرده و پوست را به خوبی مرطوب می کند.

۷- روغن درخت چای

مرحله مهم دیگر در برنامه های مراقبت از پوست ، استفاده از مرطوب کننده است. ترجیحاً باید از روغنهای اساسی مانند درخت چای و روغن جوجوبا استفاده شود که به شما در پوشاندن عیوب و بهبود بافت پوست کمک می کند. روغن درخت چای باید همراه با روغن حامل استفاده شود و هرگز نباید آن را مستقیماً روی صورت قرار دهید.

۸- گلاب

گلاب یکی از بهترین تونرهای موجود در بازار است که برای انواع پوست مناسب است. آن را در بطری اسپری نگهداری کنید و دو بار در روز استفاده کنید. این به تسکین و آرامش پوست ، تعادل سطح ph و ترمیم قابلیت ارتجاعی پوست کمک می کند.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 91
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 0
  • آی پی دیروز : 13
  • بازدید امروز : 1
  • باردید دیروز : 23
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 1
  • بازدید ماه : 261
  • بازدید سال : 3,097
  • بازدید کلی : 12,533